Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Wednesday 25 May 2011

Pengorbanan IbuKu...


Ini adalah kisah sebenar hidupku...Aku adalah seorang anak yang kedua daripada lima orang adik beradik. Ibuku seorang yang penyayang dan tegas dalam mendidik anak-anaknya. Ku ceritakan kisah ini setelah ku berumahtangga.
Ditakdirkan Allah..aku dijodohkan dengan seorang lelaki yang aku namakan Farid (bukan nama sebenar). Aku pun hidup seperti suami isteri yang lain. Cuma apa yang membezakan ialah...suamiku tidak pernah memberi nafkah sepanjang perkahwinanku. Tapi bagi aku pada mulanya aku tidak kisah kerana aku mempunyai gaji sendiri dan bekerjaya. Ditakdirkan Allah...aku mengandung dan apabila Doktor membuat imbasan, aku ditakdirkan mengandung anak kembar. Alhamdulillah, aku bersyukur kerana Allah telah menggantikan dengan dua orang anak sekaligus.....kerana kandungan pertamaku mengalami keguguran.
Disinila...mula kisah duka hidupku...Sepanjang aku mengandung, suami masih tidak memberi nafkah akan tetapi, sebaliknya...duit gaji aku yang diminta. Aku masih bersabar. Sehinggala...aku selamat melahirkan anak kembarku. Alhamdulillah...anakku kedua-duanya lelaki.
Disini aku mula terasa yang ekonomi rumahtangga tidak mencukupi untuk menyara kedua anak-anakku... Jadi, ibuku lah tempat aku mengadu dan ibukulah yang menjaga dan mengasuh anak-anakku sehingga kini.
Suamiku...masih seperti biasa...duit tidak pernah cukup. Aku mula bingung dan malu pada keluargaku. Aku tidak dapat berselindung lagi dengan masalah ini. Hanya kepada tuhan tempat aku meluahkan rasa. Jadi setelah rahsia rumahtanggaku sudah tidak dapat ditutup lagi....aku jadi malu. Dan ibuku mula memarahi suamiku. Biarlah....yang penting anak-anakku ada tempat bergantung. Sehingga kini, ibuku lah yang mengasuh dan menjaga anak-anakku....Bukan itu sahaja...anak-anakku boleh dikatakan tiap-tiap bulan akan selsema dan lelah...Jadi segala perbelanjaan perubatan ibuku yang tanggung andai aku tidak cukup wang. Cukup besar pengorbanan ibuku terhadap aku dan anak-anakku. Kasih sayang yang diberikan tidak terhingga. Ditatang bagai minyak yang penuh. Panggilan yang dipanggil oleh anak-anakku kepada ibuku ialah "mak". Aku akan pulang melihat anak-anakku hanya pada hujung minggu sahaja... Jadi duit gajiku hanya untuk perjalanan dari utara ke selatan. Pergi dan balik lebih kurang RM100.
Sehingga la kini....ditakdirkan Allah...aku dan suami jodoh tidak panjang..kerana Taklik yang dia buat sendiri. Ibuku amat sedih dengan nasibku. Ibuku banyak berkorban masa, wang ringgit untukku. Anak-anakku ditanggung tanpa meminta sesen pun dari aku. Ya Allah...bertapa besarnya pengorbanan ibuku kepadaku... Dulu beliau telah membesarkan aku, mendidik aku sehingga aku berjaya...kini beliau terpaksa membesarkan anak-anakku... Tiada apa yang dapat aku ungkapkan lagi untuk menggambarkan betapa besarnya pengorbanan ibuku..Terima kasih ibu.....

0 comments:

Post a Comment