Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Wednesday 30 May 2012

Oh...Kelisa Ku

Jam menunjukkan 4pm, aku masih lagi di opis yang sedang menyiapkan kerja yang belum selesai. Terdetik dihati utk ke Alor Setar kerana hendak mencari sebuah buku sebagai bahan bacaan untuk exam paper legal. So, masa berlalu sehinggala...jam 5pm. Tanpa membuang masa...ku terus shutdown Laptop dan juga PC..terus turun dan punch out.

Bermula la..perjalananku. Terus memandu sambil melayan je kepala apa yang di fikirkan....sampai di kawasan jitra...jarak yang tidak berapa jauh...ku nampak objek melayang...hati berdegup kencang....Ya Allah...sebuah kereta berwarna hitam...terbabas...keempat-empat tayar naik ke atas......Allahuakhbar.....ku berhenti ditepi jalan....seketika...menggeletar lutut..rasa, dan ketika itu ku rasa tak mampu memandu lagi. Hati mula terdetik untuk berpatah balik dan membatalkan niat untuk ke Alor Setar....tetapi hendak dikatakan takdir Allah...ku teruskan jua perjalanan sehingga la sampai di Pacific Alor Setar. Ku tidak membuang masa terus ke mencari buku yang ku kehendaki...tetapi hampa sekali...bukunya kehabisan stok. So, jalan-jalan dan beli apa yang patut. Jam 7pm, ku mula perjalanan balik.......

Kulalui lebuh raya utara selatan.....sampai di tol hutan kampung.....ku sentuhkan kad touch n go....so perjalanan bermula....tiba-tiba...nampak sesuatu ditengah jalan...alamak..ada kemalangan lagi....ku mula perlahankan kenderaan ku....tidak lama kemudian.....betul-betul ku berada bersebelahan dengan kereta yang telah terbabas....ku dengar hentakkan yang kuat....sehingga seluruh tubuhku terhempas kembali ketempat dudukku...dan otak rasa seolah bergoncang dan.....rupanya keretaku telah dilanggar oleh sebuah kereta proton. Terpaksa ku berhenti tepi....keluarla..seorang lelaki dan terus memarahi aku. Aku hanya terkedu sambil menelefon org terdekat.....ingin memaklumkan apa yang berlaku. Airmata usah dikata lagi..bercucuran tanpa boleh ditahan. Geram, sakit hati..semua ada. Kelisa yang ku sayang menjadi mangsa. Sedih melihat....keadaannya. Puas bertekak....akhirnya...pemandu kereta proton tadi..terus berlalu begitu sahaja...tanpa menghiraukan apa yang berlaku. Biarlah.....terlepas di dunia....tapi tidak di akhirat nanti.



Seterusnya...ramai yang datng menolong dan memintaku ke balai polis Alor Setar untuk report tentang kemalangan ini....dalam keadaan yang masih trauma ku kesana dengan bantuan seorang rakan sekerja. Harapkan aku...mana tahu tentang selok belok bandar Alor Setar. Untuk memandu....pun dah tidak terdaya...dan terpaksa bermalam di rumah kak murni..juga rakan sekerja ku. Aku hanya mampu  menangis sahaja..sedih dengan apa yang berlaku......inilah dunia lebuh raya. Ya Allah.....cukup la..ujianmu..ini. Gerun, takut....semuanya ada. Yang paling ku sedih....ku terpaksa berpisah sementara dengan kelisa kesayanganku ini.



0 comments:

Post a Comment