Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Monday 23 July 2012

Dugaan di bulan Ramadhan 2012

Setelah lama ku tidak diserang asma....tapi dekat-dekat nak puasa....asma kembali menyerang. Pada mulanya....selsema dan sakit tekak...berlarutan demam...dan esoknya dihari khamis....dah mula penat. ambil inhaler..tengok tarikhnya...alamak...dah luput beberapa bulan yang lalu. Sabar je la. Duduk dengan besandarkan bantal.....hanya cuba tenangkan diri...apa bleh buat. Takkan jam 5pg nak drive ke hospital sorang2. Ketika ini...airmata mula membasahi pipi.....teringat pada mak dan anak2......macam2 perasaan timbul. 
Dengan langkah yang perlahan....ku menuju ke bilik mandi.....bersihkan badan...untuk bersolat dan bersiap untuk ke tempat kerja. Semakin kuat wheezing.....tak pa..pujuk hati kecil ku. ...kul 8.00pg....isi RKMS (Sistem keluar masuk pensyarah di kolej) dan terus ke klinik berdekatan. Mudah dan cepat....setiba di kaunter, beri tahu nak letak Nab, terus petugas mengambil IC dan aku di minta masuk kebilik....rawatan. hampir 10minit......haaaa....lega rasa :)). Dada..dah mula lapang....panjang umur lagi....hehehehe......Syukur pada Allah..... Inhaler ditukar dengan yang baru.....then aku pulang ke opis....terus masuk kelas.
Kerja...borak...wah.....dah segar..kan!!! Tadi nak bercakap pun tak nak ye.....
Ermmmmm......sekejap je.....jam 12.30....wheezing kembali.....ni la...bila dah kena serangan. Memang Nab ni hanya bertahan 6jam sahaja. Jam 2pm...sekali lagi aku ke klinik.....kali ini letak Nab..dan di rujuk berjumpa Doktor. Ubat dan Inhaler di tambah. Ambil kau!!! kataku di dalam hati...susah sangat nak makan ubat....sekali ni berkarung!!!!! :))
Jam 4 pm....ku terus drive pulang ke kampung. hanya berserah kepada Allah....semoga....selamat semuanya. Biasalah...pas letak Nab....tangan masti berketar....jadi letih, jantung berdegup kencang dan badan tidak berdaya lagi. Tapi...ku cuba kuatkan diri...untuk balik kampung bagi sambut ramadhan bersama mak dan ayah. 
Penyakit ini..berlarutan sehingga la...hari sabtu. Alamak...hari ini hari pertama ramadhan....mcm mana ni. Penat makin menjadi. mana bleh makan ubat....esok nak keja. Tanpa berfikir panjang..ku terus ke klinik swasta yang berdekatan.....
Jumpa doktor....alamak, hemsemnya doktor ni....hahahaha...sempat lagi dalam dok semput tu. Ermmm...sekadar bleh kata hensem je la. :)) Akhirnya..setelah diperiksa....doktor kata..kuat ni bunyinya...memang kena sedut gas ni...alamak...doktor, saya puasa....sedut gas tak batal puasa.....katanya. bunyi memang kuat...kedua-dua belah paru-paru bunyi. Akhirnya aku akur......letak lagi...Nab. Sabar je la.....
Haaa...inilah penangan berendam sangat...swimming tak ingat dunia.....:((
Apa pun...aku dapat MC untuk 1hari......
Memang dugaan betul puasa kali ni......Tak pa....Bila Allah menguji kita dengan sakit....itu akan menghapuskan dosa-dosa kecil kita......:)).......Aku redha. :))

0 comments:

Post a Comment