Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Tuesday, 24 December 2013

Trip Ke Monkey Beach Anjuran Jabatan Matematik KMPP.......

Program keluarga bagi jabatan matematik kmpp. Aku dan rakan-rakan lain turut menyertainya. Masing-masing membawa ahli keluarga bagi memeriahkan aktiviti yang telah dianjurkan. Aku, tidak lupa membawa kembarku....iaitu abang dan adik. Begitu seronok dan teruja mereka apabila diberitahu akan menaiki bot. Macam-macam andaian dan anganan yang mereka buat. 

Setelah selesai solat subuh...aku kejutkan dua anak ini untuk bangun membersihkan diri. Jam 6.30am, aku bertolak dari serdang ke kolej. Ku melihat wajah anak-anak yang penuh keriangan dengan perjalanan kali ini. Bukan mudah sebenarnya aku ingin bersama-sama seperti ini. Masa yang terhad dan keadaan tertentu yang membuatkan aku jarang melibatkan anak-anak dengan program kolej. 

Semua pensyarah dan seluruh ahli keluarga berkumpul di perkarangan bangunan pentadbiran. Bas kolej sudah bersedia untuk memulakan perjalanan. Riuh rendah anak-anak pensyarah......semua peringkat umur pun ada. Seronok masing-masing. Apa pun, perjalanan didoakan selamat. Itu yag penting. 

Bas terus bergerak menyusuri jalan raya yang agak tenang. Jambatan Pulau Piang mula dilintasi. Terpegun anak-anak ini apabila pertama kali mereka melihat keindahan laut selat melaka ini. Keunikan jambatan Pulau Pinang yang menjadi mercu utama kemegahan di Pulau Mutiara ini. 

Taman Negara......itu yang menjadi destinasi utama. Berkumpul.....untuk menaiki bot ke "Monkey Beach". Hatiku mula berdegup kencang.....Ya Allah, takutnya. Bot kecil je....ishhhhh....ngeri. Laut yang biru....begitu tenang....dengan alunan ombak yang mendamaikan. Jangan sangka yang kecil, tidak ada apa-apa..... Apa pun, aku hanya doakan selamat sampai ke destinasi yang ditujui. Itu je yang ku harapkan........ Kalo nak ikut keberanian....memang rasa tak berani....tapi....ingatkan anak-anak....oooo ku kena tabahkan juga untuk terus menaiki bot ini. 

Wahhhhh......lajunya bot. Aduhhhh....sakit pinggang apabila melambung sebegini kuat. Anak-anak puas menjerit keseronokan apabila bot di lambung ombak. Luncuran bot yang laju sangat menakutkan. Gelombang air laut yang mengalun membuatkan ku rasa begitu gerun dan membimbangkan. Di dalam hati....hanya berdoa agar selamatlah semua. Semoga tidak berlaku yang bukan-bukan.......Adehhhhh....serik rasa.

Sampai di Monkey Beach.....cantik. Memang banyak monyet-monyetnya. Takutttt.....begitu memerhati...monyet-monyet ni...menyambut kehadiran para pengunjung. Baik-baik bekalan semua....nanti abis dibawanya lari!!!!!!!

Sesampai sahaja...semua dah tak sabar nak terjun kelaut untuk bermain air....termasuklah anak ku yang si adik debab ini. Sabar dik.....ummi risau la....

Hampir 3jam berada di Monkey Beach.....semua keluarga....bersiap untuk bergerak pulang. Sabar menunggu bot.....Aktiviti seterusnya......melawat tempat menarik yang ada di lautan Pulau Mutiara.

Letih kelesuan semua. Naik bas...semua dah tido dalam keletihan. Alhamdulillah....semuanya selamat sepanjang lawatan.

Adik di atas buaian.....menangis.

Ummi dan kembar


Di padang Kota Lama......

Bermain buih sabun.....
Adik bermain air......

Abang yang merajuk......




Sukanya dia......
Adik....

Abang.......


Batu yang disumpah menjadi buaya........
Batu yang disumpah menjadi penyu.................


Monday, 25 November 2013

Sambal Tumis Buah Putat

Buah Putat

Bahan-bahannya:-
Buah Putat - dihiris nipis 
Cili Kering - Agak2 la ye.......
2 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih
1 alas bawang besar - hiris bulat
Ikan Bilis kecil
Air asam jawa
Minyak masak untuk menumis
Garam dan Gula Secukup rasa

Cara-caranya :- 
- Rendam buah putat di dalam air panas bersama sedikit garam,  biarkan seketika.
- Setelah agak layu.... toskan.
- Blend cili kering bersama bawang merah dan putih.
- Panaskan minyak, tumis bahan kisar, biarkan sehingga cili garing.
- Setelah garing, masukkan air asam jawa , garam dan gula
- Seterusnya masukkan buah putat, ikan bilis, bawang besar.......masak biar kering dan pekat. 
- Tutup api dan hidangkan bersama nasi panas. 

Sambal Putat

Tuesday, 29 October 2013

Resepi Kuih Melayu : Cucur Badak....


Bahan-bahanya:-

Ubi Keledek - Ikut saiz....
Tepung gandum
1 biji kelapa - diparut
Segenggam cili kering - kisar
1/2 sudu besar jintan manis - kisar
2ulas bawang merah - kisar
2ulas bawang putih - kisar
2batang serai - kisar
1 sudu besar udang kering - kisar
Daum kesum dirincik halus
Minyak masak untuk menumis inti dan menggoreng cucur.
Galam dan Gula

Cara-caranya:

Inti - Kisar semua bahan. Panaskan minyak, tumis semua bahan kisar hingga garing dan pecah minyak. Setelah cili dah garing, masuk garam dan gula dan hirisan daum kesum. Kacau dan rasa. Biar ia rasa pedas-pedas manis. Setelah itu, masukkan kelapa parut......kacau hingga kering. Angkat dan sejukkan.

Kulit - Rebus Ubi hingga empuk dan toskan...dan terus lenyekkan sehingga hancur. Setelah itu gaulkan dengan tepung gandum. Agak-agak ye tepung gandumnya. Jangan terlalu banyak, nanti cucur akan menjadi agak keras.

Setelah itu, masukkan inti kedalam tepung dan betukkan menjadi bulat. Buat sehingga abis adunan. Dan boleh goreng untu dimakan panas-panas.
 

Thursday, 17 October 2013

Jalan jalan hujung minggu



Setelah beberapa tahun....tiada aktiviti-aktiviti jalan-jalan dihujung minggu. Kini...aktiviti bermula kembali setelah ummi dah sem akhir untuk pengajian master. 22 September 2013, adalah tarikh yang sesuai dengan semua keadaan. Alhamdulillah...berkat kesabaran anak-anak ummi.....menanti saat-saat begini.
 Last keluar berjalan-jalan dengan anak-anak di akhir tahun 2010. Zoo taiping....destinasinya. Kini....Zoo Taiping juga destinasi yang dipilih oleh anak-anak. Ye la....nak bersiar di tepi pantai dan mendaki gunung...agak tidak sesuai dengan kanak-kanak yang berusia 5 tahun ini.
Begitu teruja anak-anak ini apabila dapat melihat haiwan-haiwan liar yang terdapat di Zoo ini. Beginilah...anak-anak...selama ini hanya menyimpan dendam.....hanya melihat di kaca televisyen.....kini menjadi realiti. Dapat melihat gajah....harimau belang.....kuda belang.....zirafah....kangroo dan sebagainya......
Setelah penat berjalan-jalan di zoo.....destinasi seterusnya adalah pekena mee udang Mak Jah di Kuala sepetang yang begitu terkenal di kawasan Taiping......
Melihat anak-anak yang keletihan.....ummi pun turut keletihan.....so, tanpa membuang masa...pergerakan pulang diteruskan.....
InsyaAllah.....andai ada masa dan ruang.....kita akan berjalan lagi....:))

Monday, 7 October 2013

::Amalan Mandian Herba Jangan Dilupakan::

Mandian Herba.....biasanya diamalkan oleh ibu-ibu di dalam pantang sahaja....Ini adalah trend atau budaya masyarakat orang melayu. Amalan ini, makin dilupakan di zaman moden ini. Resepi warisan zaman ini sangat baik diamalkan dan menjadikan wanita yang pernah melahirkan anak akan menjadi segar dan sihat seperti anak dara.Ia juga boleh diamalkan oleh anak-anak dara.....
Di sini saya ingin mengajak....semua pembaca......untuk mengamalkan mandian herba walau tidak di dalam pantang. Kita boleh amalkan sebulan sekali....Ini adalah petua dari bidan yang berpengalaman. Banyak kebaikan yang di perolehi dari hasil mandian herba ini, antaranya:- 
1. Membersihkan Vagina
2. Membuang angin yang berlebihan dalam badan
3. Menghangatkan tubuh
4. Melancarkan aliran darah dalam tubuh.
5. Memulihkan Vagina yang terkoyak di dalam pantang
6. Merapatkan Vagina selepas bersalin
7. Menyegarkan kesihatan serta kesihatan badan
8. Memperbaiki otot yang kendur dan memberi tenaga pada tubuh
9. Mengatasi imsonia

 Ramuan untuk mandian herba ini.....tidak begitu susah untuk mendapatkannya.... ianya adalah seperti  Daun Inai, Daun Pandan, Daun serai wangi dan Daun Lengkuas......
Daun-daun ini mudah didapati...dan boleh ditanam di belakang rumah kita.Daun Beringan juga boleh dicampurkan sekali.....tetapi daun ini agak sukar sedikit untuk mendapatkannya. Selain itu, Daun pisang kelat juga boleh dibuat ramuan mandian herba.....Seandainya di tempat anda....ada daun-daun ini...boleh dicampur bersama untuk mendapatkan hasil yang lebih baik......

Cubalah kita amalkannya....insyaAllah....anda pasti merasakan nikmatnya.......:))


Daun Pandan

Daun Lengkuas

Daun Inai



Daun Serai Wangi



Tuesday, 10 September 2013

Kenali Lelaki Dalam Memberi Kasih Sayang.......

Bukan Satu perkara yang mudah bagi kita seorang wanita untuk mengenali dan mengetahui kasih sayang lelaki yang sebenar terhadap kita.....Mereka ini jenis yang pandai bersandiwara dan berpura-pura....tidak ubah seperti seekor sesumpah...... Walau bagaimana pun, kita boleh mengenali dan mempercayai kasih sayang yang tulus dari mereka melalui tingkah laku mereka seperti berikut:-

1.  Melakukan sesuatu tanpa disuruh....
Jika seseorang lelaki itu betul-betul menyayangi kamu, dia akan melakukan sesuatu dengan rela hati dan bersungguh-sungguh demi kamu.  Si dia juga akan sentiasa memastikan keselamatan diri mu hingga adakalanya mengabaikan kepentingan diri sendiri.  Ini kerana bagi mereka kamu adalah segala-galanya.

2. 
Berusaha untuk berubah jadi yang terbaik.....
Si dia sanggup berubah kepada yang lebih baik demi kamu.  Mereka akan meninggalkan perkara-perkara yang kamu tidak sukai dan berusaha sedaya upaya menghiburkan mu dan sedaya upaya tidak akan membuat kamu bersedih.

3. 
Sangat mencintai dan menyayangi kamu
Lelaki kadangkala sukar mengucapkan kata sayang kepada kamu, tetapi mereka akan menunjukkannya dengan perbuatan iaitu dengan sifat yang mengambil berat. Apabila berada disisinya.....mereka akan membelai....sambil mengungkapkan..kata-kata yang berbentuk gurauan dan dengan sendirinya membuktikan yang si dia menyanyangi kamu.... 

4. 
Menampakkan sedikit rasa cemburu dan takut kehilangan
Mereka sanggup mengintip pergerakan kamu seandainya kamu keluar rumah untuk berurusan dan selalu call untuk mengetahui apa yang kamu buat......Cemburu adalah tanda sayang.  Jika sifat ini tiada pada dirinya, maka tiadalah perasaan sayang di dalam dirinya terhadap kamu.

5.  Selalu ingin meluangkan masa dengan kamu
Si dia akan berusaha untuk selalu bersama mu walaupun kadangkala terpaksa mengorbankan masa mereka sendiri. Kata-kata rindu ketika berjauhan membuktikan mereka sayang kamu........

6.  Menerima dirimu seadanya
Si dia akan menerima kekurangan yang ada pada dirimu seadanya dan cuba memahami diri mu. Mereka memahami yang manusia tidak semuanya sempurna......Oleh itu, kita juga harus menerima kekurangan yang ada pada diri mereka.......Kesempurnaan bukan milik kita.

7.  Sanggup menitiskan air mata demi kamu
Jika kamu ditimpa musibah atau ketika dia takut kehilangan mu, mereka akan menitiskan air mata.  Apabila.....telah atau hampir kehilangan kamu......mereka rasa tidak sanggup......dan terus memeluk kamu untuk menyatakan sayang mereka pada kamu.........
Ini menunjukkan mereka sangat-sangat menyayangi mu seikhlas hati.

Penulisan ini adalah hasil bacaan dan pengalaman sendiri......Sama-sama kita menghayatinya....agar ia menjadi panduan buat kita......Terima pasangan seadanya.....jangan bercerita buruk tentang pasangan kepada orang lain......kelak diri sendiri yang merana......