Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Wednesday 15 January 2014

Jus Epal Hijau dan Batang Saleri

Epal Hijau Dan Batang Saleri
Air Campuran Epal dan Batang Saleri
Alhamdulillah....bertemu semula kita di cyber maya ini. Kali ini saya ingin berkongsi tentang kebaikan epal hijau dan batang saleri. Ermmm....buah epal dan batang saleri ini sangat mudah untuk kita perolehi. Terdapat dijual diserata kedai dan gerai buah-buahan. Harganya pun sangat berpatutan.:)
Ok...jom kita baca tentng khasiat-khasiat yang terdapat di dalam epal hijau dan batang saleri ini.
Kelebihan dan kebaikan meminum air campuran epal hijau dan batang saleri. Mari kita amalkan bersama. Mencegah lebih baik daripada merawat, itulah pesanan orang tua-tua. Saya....mempunyai masalah sembelit, Alhamdulillah...dengan pengamalan jus ini setiap pagi..masalah ini dapat diselesaikan. Ini dapat membantu dalam proses pembuangan toksid atau membersihkan usus, Amalkan meminumnya setiap pagi ketika perut kosong. 
Khasiat buah epal yang masam baik membersihkan usus dan melawaskan pembuangan air besar. Kepada mereka yang ingin berdiet....turut boleh mengamalkan.
Khasiat Saleri:  merupakan sejenis sayur berbatang lembut, kaya dengan zat besi, kalsium, foforus, sodium, vitamin A, B-Komplek dan C. la juga dikenali sebagai Opium gravelens dan berasal dari keluarga Dula umbelliferae yang  merupakan penawar dalam amalan perubatan tradisonal untuk menurunkan tekanan darah tinggi . 
Amalan memakannya mampu menghilangkan pening- pening dan sakit kepala yang berpunca daripada tekanan darah tinggi. 
Khasiat Epal Hijau ini mampu mengurangkan pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah. Selain itu ia mampu mengurangkan risiko penyakit jantung. Ia juga dapat membantu kesihatan membran paru-paru, membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang, membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah dan membantu mengekalkan berat badan. Selain itu mampu mengurangkan tekanan penyakit asma dan mengurangkan risiko barah.
Selain itu juga, epal hijau juga mampu bertindak sebagai penyegar kulit wajah. Hanya dengan memotong epal hijau dan rendamkan seketika di dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan di muka, biarkan selama 15 minit. Anda akan dapat rasakan kesegarannya. Jika diamalkan selalu ia boleh melicinkan kulit.
Selamat Mencuba!!!!

 Pesanan daripada Saidina Ali Bin Abi Thalib,
“Apabila anda hendak makan Epal, hidulah baunya dan kemudian barulah makan Epal tersebut. Kerana apabila anda melakukan demikian, setiap penyakit dan bahaya akan dihilangkan dari tubuh anda dan segala sesuatu yang disebabkan oleh angin akan lenyap.” 

25 comments:

Unknown said...

Assalammualaikum wth,
Menarik entri tentang epal hijau dan daun celery,
Rasanya boleh cuba ni,
Jemput join giveaway dari blog KakMa ya :)

http://preciousinsyirah.blogspot.com/

Mdm.Lat said...

wassalam.....ye...cubalah. Memang bagus untuk bersihkan usus. Untuk yang berdiet pun sesuai.

Unknown said...

Cara buat air ni xde ke..
Maksud nya brp byk apple dan brp banyak saleri

Zulfa said...

Perlu ditapis atau tidak?

Unknown said...

Sy dah amalkan sejak beberapa bulan lepas. Sebiji epal hijau diblender bersama sebiji timun batang dan separuh btg saleri. Memang bagus dan rasanya pun sedap.

Unknown said...

Tak payah tapis. Terus minum selepas diblender. Jgn tunggu lama2 kerana epal akan mudah teroksida di udara ( warna akn cepat bertukar perang).

Unknown said...

salam...comey ank2 kembar kamu...mekasih ats info tntg epal dan daun seleri ni...nnt nk trai bbuka pose ni...

Anonymous said...

sedap, saya suka rasanya.

sarina said...

TQ, hari ni sy nak cuba mkn campuran epal hijau bersama saderi.. untuk cuci usus.. terimakaseh atas perkongsian.. semoga bermunafaat, sedekah jariah tu.. aamiin

Unknown said...

Alhamdulillah saya dah amalkan memang sedap

Unknown said...

Sgt sedap

jusinfiniti said...


Dr. Earl Mindell, R.Ph., Ph.D, seorang pakar herba dan nutrisi telah menyenaraikan 34 sebab mengapa anda perlu mengambil goji:-
1.Goji memanjangkan usia, menghalang diri anda daripada tua sebelum masa menerusi tindakan anti-oksida yang tinggi.
2.Goji meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit.
3.Goji menjadikan anda rasa dan kelihatan muda. Goji merangsang rembesan HGH ( Hormon Pertumbuhan Manusia), 'hormon remaja"
4.Goji mengekalkan tekanan darah yang sihat.
5.Goji mengurangkan risiko kanser
6.Goji mengurangkan kolestrol
7.Goji menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes
8.Goji meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual
9.Goji membantu mengurangkan berat badan
10.Goji melegakan sakit kepala dan pening
11.Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak
12.Goji mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda
13.Goji menguatkan jantung anda
14.Goji menghalang peroksidaan lipid ( yang menyebabkan sakit jantung)
15.Goji meningkatkan halangan penyakit
16.Goji meningkatkan respons imunisasi (T-Cell, IL-2, IgA, IgG)
17.Goji digunakan sebagai rawatan kanser
18.Goji menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser)
19.Goji menghalang tumbesaran tumor
20.Goji mengurangkan kesan toksik kemoterapi dan radiasi
21.Goji membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet)
22.Goji meningkatkan limfosit
23.Goji mengaktifkan enzim anti-radang
24.Goji menyokong fungsi hati yang sihat
25.Goji merawat simptom-simptom menopause
26.Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung
27.Goji meningkatkan kesuburan
28.Goji menguatkan otot dan tulang anda
29.Goji menyokong fungsi buah pinggang
30.Goji meningkatkan memori dan memulih ingatan
31.Goji membantu batuk kering yang kronik
32.Goji menghilangkan tekanan dan gelisah
33.Goji meningkatkan keceriaan dan semangat anda
34.Goji membantu sistem penghadaman

jusinfiniti said...

Salam…Sy ada menjual buah goji bery gred A..berat sekitar sekilo angaran ribuan biji di sebabkan buah ini seperti biji bery or kismis jadi bilangan ribuan biji walau sekilo sahaja..memang berbaloi baloi untuk kesihatan seisi keluarga rasanya yang masam manis mesti menjadi kegemaran termasuk anak anak kecil untuk menambah darah dan kesihatan badan dan otak dengan vitamin yang hebat hebat sebungkus harga cuma rm80 free wang pos….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi) Kebaikan buah goji bery sangat dasyat…………………….
buah super food…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..
diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik. Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk sebiji sebiji yang sudah kering dan terus di kunyah…..amat menyelerakan dan rasa nya membuatkan anda kecur air liur..fuhh sihat dan sedap…itu terbaiklah
sehari 60 biji untuk kesihatan untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan… Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

jusinfiniti said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772). 3 BAHAN AKTIF PENTING FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan. SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax. BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik. Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids Mengurangkan tahap gula dalam darah Menyeimbangi kandungan gula dalam darah Memperbaiki kelancaran peredaran darah Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah Fungsi-Fungsi Utama Saponins Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti) Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan Melancarkan sistem saluran pernafasan Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki Memperbaiki sistem peredaran darah Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi) Mengelakkan kemabukan dan keracunan Mententeramkan fikiran dan otak



jusinfiniti said...


Salam…Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi) Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak…melancarkan darah…buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali…mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik. Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany….sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan… Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

Unknown said...

Memang rutin pagi saya sebelum makan pagi saya mengamalkan minum juice celery dan epal hijau. Adakah elok jika kita memotong celery dan epal hijau pada waktu malam dan disimpan dlm bekas kedap udara dan terus masuk didalam peti. Pada keesokan pagi bahan ini baru diblend utk di minum. Apakah kandungan dlm epal itu akan hilang jikalau dipotong lebih awal??

Unknown said...

bru lepas mkn air seleri + epal +'timun...trus buang....pdhal pg td dah mbuang...sgt bagus tuk usus!!!!!

Unknown said...

Nak tanya timun tu u buang biji dlm dia ke?

Unknown said...

Assalam...nk tya, yg ada gastrik & gout boleh amalkan hari² ke?

Unknown said...

Gestrik boleh try air madu suam,beli madu y ori.. bancuh ikut lawan jam.. untuk gout elok kot saderi n apple ni,tapi xsilap aplle xelok untuk gestrik

Unknown said...

Apa itu goji..blh bagi pencerahan x..trima kasih

alyaadriana said...

Terima kasih perkongsian ini. Memang sedap dan berkhasiat

Zura Beauty Luxury said...

Saya baru cuba hari ni... mmg sedap epal hijau + saderi... pagi minum... petang dah **** ... rasa ringan badan.

Unknown said...

Sy mmg dh amalkan mnum jus daun saderi+epal hijau setiap pagi,mmg baik utk bdn dan kulit kita

Nur haura afeeya said...

Salam

Post a Comment