Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Wednesday 3 October 2012

Imbas kembali...........

Assalamualaikum dan Selamat malam semua kepada pembaca setia blog saya....... Saja nak omong-omong kosong malam ni.......bosan sebenarnya.....hehehe...masih cuti katakan!!!. Padahal assignment banyak yang perlukan disipkan. Tapi kepala ni tepu rasa......xmampu nak pk lagi tentang assignment ni...... Jadi ku mulakan jari jemari ini menaip berpandukan apa yang lahir dr kotak fikiran ku. Mudah kan!!!!!
Heheheeee......bila ku imbas dan kenang kembali.....dari aku dilahirkan sehinggalah dewasa ini..... Aku adalah insan yang sentiasa diuji oleh Allah. Ada saja masalah yang menimpa ku.
Ini yang mak ceritakan....ketika ku berusia 6bulan.....ku sudah kena serangan asma. Bertarung nyawa.....untuk meneruskan hidup. Pada ketika itu....mak xbawa aku ke hospital pun....hanya dengan berubat kampung shj. Kalo xsilap.....mak kata....mak hanya sapukan minyak kapor barus kat dada. Pada waktu malamnya.......mak dan tok yang menjaga ku secara bergilir-gilir sehingga tidak tidur malam......dan waktu paginya mak berniaga di kantin sekolah terap........periuk nasi lemak yang mak bawa.....terhempas ke lantai kerana ingatkan meja....kerana terlalu mengantuk ketika itu. Sian mak. Adik hargai pengorbanan mak terhadap adik......I love u..mak. 
 Ermmmm....mujur sembuh. Alhamdulillah...aku masih lagi dipanjangkan umur.  Aku lalui zaman kanak-kanak yang begitu sederhana. 
Ketika usia 4 atau 5 tahun, dah xingat umur berapa masa kejadian itu....... ketika banjir besar melanda kampungku.....hehehe.....budak nakal kan!!!! hahaha......aku terjatuh ke dalam parit yang melimpah dengan air. Kononnya nak tolong kawan ambilkan kasutnya yang hanyut. Xsedar diri umur baru setahun jagung......Ermmmm.....memang dah tenggelam-tenggelam timbul dah..dah puas menelan air parit yang kotor tu.....nasib baik pada ketika itu....Pak long Zain berada berdekatan dengan tempat kejadian....pak long la....yang terjun selamatkan ku......hehehe....alhamdulillah....masih lagi Allah panjangkan umur ku. Biasala...budak nakal.....xreti duduk diam....mcm tu la. Balik umah......diamkan diri...takut kena marah dengan mak.........memang nakal betul masa kecil-kecil dulu........ Tapi orang tua-tua kata, budak nakal adalah budak yang cerdik....kan????? hehehee....perasannya!!!! Masuk bakul angkat sendiri...:::)))) malunya!!!
Ermmmm....Aku terus dibesarkan dengan kehidupan yang sederhana......melalui zaman kanak-kanak.....zaman remaja sehinggalah...dewasa kini........::)))))
Hehehe.....tengok masa kecil lagi pun dah pun menghadapi dugaan.......
Oleh yang demikian, kesimpulan di sini......kita ini sebagai manusia...memang tidak terlepas....dengan ujian. Ramai yang berkata.....Allah tidak akan menguji hambanya diluar kemampuannya. Dan.......Setiap dugaan itu menunjukkan Allah sayangkan kita.........::))))
Oleh itu.......Aku  tidak mahu merungut lagi....dan akan sentiasa menjadi insan yang bersyukur....dan redha dengan setiap ujian dariNya. 
Wassalam..........
Umur dua tahun. (1982)

3 comments:

roni said...

maafkan sy..dari dulu tetap selalu ada di hati di ingatan .. ct dan anak2 sentiasa di dalam doa ..

noor azmah omar said...

salam..hmm..bagus apa bila selalu diuji..u know what,ujian tu la yang membuatkan kita lebih matang..cuba bayangkan kalau kita takde pengalaman pun dalam situasi yang pernah kita lalui tu..hmm..mesti tak best kan??sebab kita takde pengalaman macam orang lain ada...so,the most important thing,ujian tu sebenarnya tak pernah buat kita berhenti untuk terus berfikir dalam menerokai dunia ciptaanNya yang cukup indah ni..Ya..Allah uji kita sebab Dia sayangkan hambaNya..n u r the one of golongan tu..k..have a nice day!!!

Mdm.Lat said...

tq....di atas doa dan sokongan kalian semua..... Terima Kasih kerana sentiasa mengingati saya.....

Post a Comment