Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Wednesday 11 June 2014

Hasil tanaman ku....Bunga Kunyit

Inilah hobi saya....diwaktu lapang saya manfaatkan dengan bercucuk tanam. Biasanya saya akan menanam pokok-pokok yang menjadi bahan masakkan saya....sebabnya...mudah bagi saya....perlukan je..terus bleh petik dari pokok. Kan mudah macam tu!!!!!!
Alhamdulillah....menjadi pula pokok kunyit ni. Dah dua kali mengeluarkan bunga dari perdu yang berbeza. Bila ternampak sahaja pokok kunyit yang saya tanam mengeluarkan bunga....rasa syukur sangat kepada Allah kerana telah memberi hasil kepada tanaman saya. Rasa kepuasan dlm bercucuk tanam itu muncul. Saya akan terasa sedih apabila pokok yang saya semai,  mati atau tidak menjadi. 
Bercucuk tanam ini...adalah aktiviti yang telah disemai oleh ayah kepada saya sejak kecil. Jadi....aktiviti ini terus menjadi hobi kepada saya. Rasa puas...tenang...dan gembira apabila dapat melihat atau membelek pokok-pokok tanaman saya.
Ada jgk lawaknya...pernah saya meletakkan baja yang banyak dekat pokok cili yang baru ditanam..ini adalah kerana....perasaan tidak sabar untuk melihat hasil tanaman membesar...akhirnya...layu dan mati. Aduhhhh...sedih...geram...hampa dan kecewa pun ada. 


0 comments:

Post a Comment