Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

SALAM UKHWAH........Kepada Tetamu Yang Melayari Blog Saya



Monday, 4 March 2013

Lawatan Ke Songkla, Thailand

Ini adalah trip pertama bagi tahun 2013. Trip ini dah sebulan lebih berlalu.....cuma masa tak mengizinkan untuk aku membuat coretan di paparan maya ini. Trip ini melibatkan kakitangan kolej matrikulasi kedah. Dimana tujuannya untuk menyertai pertandingan persahabatan antara KMK dan Universiti Songkla dan yang selebihnya ialah bershopping la......:-)) . Ermmmm...acara yang dipertandingkan ialah pentanque, badminton dan bola tampar....
Perjalanan bermula jam 2.30 petang pada 23/1/2013. Aku dan rakan-rakan yang lain berhimpun di hadapan masjid KMK. Wahhh....bestnya. First time nak p luar negara. hehehee....sempadan ja pun. Mudah...just pakai border pass....dah bleh masuk ke Thailand....
Macam-macam yang berlegar di dalam kepala ni...thailand ni macam mana ye??? Best ke tak??? Ada apa ye???Nak tukar duit banyak mana ye??? Nak beli apa ye??? Apa pun...cool..sabar...nanti tahu la...apa yang ada di sana.
Perjalanan pun bermula...ada kumpulan...iaitu comuter A, B dan C. Aku naik comuter B. Ermmm..pemandunya...tak tahu sepatah pun bahasa melayu...yang tahu hanya bahasa siam.....jenuh nak berkomunikasi ni. Kalo nak suh berhenti macam mana ye??? Yang bestnya...geng2 yang dalam comuter B ni...semuanya satu kepala...tak abis-abis buat lawak...ada sahaja cerita yang keluar...riuh rendah jadinya...dengan gelak ketawa yang tak kering gusi. 
Perjalanan dan masuk sempadan....berhenti..untuk pemeriksaan border. Semua kena turun dan beratur. Akhirnya...sudah masuk bumi thailand. Terpandang di sepanjang perjalanan...rasa sedikit kelainan persekitarannya...dengan susun atur bangunannya....penyaluran kabel elektriknya....di sepanjang perjalanan yang penuh dengan kebun getah. Tapi...kebun getah dekat siam ni...kemas...lapang dan bersih...bleh nampak...susunan pokok getah yang begitu teratur.
 Ermmm.....perjalanan yang memakan masa 2jam...ada rakan-rakanku yang dah mula lentok. Hai....suana petang yang panas dan kering....mana bleh tahan mata. Memang best lentok ni!!!!!
Akhirnya.....aku dan rakan-rakan tiba di Universiti Songkla.....Wah....semangat ni nak mulakan perlawanan. :)) Lawan punya lawan.....semua team kmk kalah...hahaha...gelak je. Bukan tak leh bg menang....tp kita kena bagi kalah......sebab nak jg hati sahabat kita. ye ke??? issshhhhh...mcm tu plak ye!!!!
Akhirnya.....selesai sahaja perlawanan......aku dan rakan-rakan.....terus ke hatyai untuk ke tempat penginapan dan membeli belah. Mulalah....bermalam di bumi siam........



Di Hotel Grand Plaza

Pasukan Lawan

Makan malam pertama di siam

Geng shopping......kak ti, ita dan kak murni



Kumpulan Wanita

Di samping ketua jabatan matematik

Di Ice Dome

Urut Kaki

Chang Puak Camp

Bersama Kak Murni


Bersama Tukang Urut Kaki

Bersama Duyung

Kanak-Kanak Tadika Siam

 

Sunday, 13 January 2013

Wajah-Wajah Kesayangan Hamba.......

Sunyi suana malam ni........hanya kedengaran suara cengkerik menyanyi. Sayu hati ini.....teringatkan anak-anak kembarku. Apalah yang mereka buat diwaktu malam-malam begini???? Ye la....cuti lama...bersama anak-anak....Macam-macam andaian yang berlegar diruang fikiranku. Mungkin tengah menguyah makanan....mungkin tengah bermain PcTab.....mungkin jugak....sudah lali beralaskan lengan maktok!!!! 

 Ummi rindu la.....pada adik dan abang!!!! Nape la...adik dan abang tak nak datang duk ngan ummi??? Sudi2kanlah diri tu ye......asyik nak berkepit ngan maktok dan ayahwan je...... Kesian ummi duk sorang-sorang kat sini. Ermmm.....InsyaAllah...pas ummi habis master nanti....abang dan adik kena jugak sudi-sudikan diri ye!!!!

Kalo tidur berpelukkan adik...memang best. Adik badannya berisi dan bulat. Kebiasaannya....ummi akan tunggu anak-anak ummi tidur....pastu mula la..bangun dan bacakan ayat thoha...1-5 dan tiup diubun anak-anak..... Hehehe....kadang-kadang kalo iqbal tak tidur lagi...pas ummi tiup diubunnya...dia pun  kalut dan bangun nak tiup jugak dikepala ummi. hehehe...lawak betul anak ummi sorang ni..... Yang si adik memang tak kisah....nak tiup....tiup la....janji adik bleh tidur. Mata lagi penting...ummi. 

Sekarang sudah pandai berbicara....semua dialog yang dilontarkan agak berbisa dan perkataan yang digunakan agak skema. Ni semua...terpengaruh dengan ayat-ayat kartun. Apa yang diiklankan ditelevisyen semuanya nak. Adehhhh.....dah pandai tanya gaji ummi bila dapat....untuk beli mainan adik abang.....cute sangat bila pertanyaan itu diutarakan. Tersentak ummi bila adik sound..." tu la...beli I-Pad china sangat..tu la cepat rosak"...Wah!!! pandainya anak ummi. Kalo tak China macam mana ye???? Bleh tahu ke budak-budak sebesar ini perbezaan China atau tak...... Ermmm....ni mesti pasang telinga bila dengar orang tua-tua berbicara. 

 Alhamdulillah....tahun 2013...anak-anak ummi dah terbuka dan rela hati untuk ke Tadika. Cuma si abang je...yang macam berat sikit. Tapi abang tahun ni....asyik tak sihat je.....kejap demam dan penat....dan sakit mata.....Alahai anak...... Ummi risau sangat kat abang ni. Ummi doakan abg sihat sentiasa hendaknya....sayang ummi kena kuat semangat ye......

Apa pun terima kasih pada mak dan ayah yang tolong jaga anak-anak adik. Jasa kalian akan adik kenang sepanjang hayat adik. Semoga Allah sentiasa merahmati kedua orang tuaku....Amiin.

 

Adik main air.

Aksi yang sama

Adik tertidur..bila kebosanan

Wajah abang yang demam

Mula belajar sikat rambut - Adik

Mula belajar sikat rambut - Abang

Wednesday, 9 January 2013

Tertanya Pada Diri.......

Hampir dua tahun ku lalui kehidupan sebagai ibu tunggal. Rasa seronok pula jadi ibu tunggal ni....ermmmm...ye la.....nak ke mana saja...boleh pergi bila-bila masa...tanpa mohon kebenaran dari sesiapa..sendiri yang buat keputusan dan sendiri yang keluarkan duit....nak masak ke tak nak ke...pun tak kisah....nak kemas umah ke...tak nak pun tak apa....hehehe...bestkan???
 Memang best.....pegi sana sini...ramai orang sayang dan simpati....ye la...."ibu tunggal". Wanita yang dianggap lemah. Tetapi mereka tidak tahu...disebalik...hati wanita-wanita yang bergelar ibu tunggal!.Seorang wanita yang meneruskan hidup dengan membesarkan anak-anak seorang diri. Hati pun dah jadi kental dan berani. Jangan main-main.....hehehehe....lawak je....xnak cakap besar la....takut rasa. 
Setelah ku lalui kehidupan ini..seorang diri disamping anak-anakku....aku merasakan aku sendiri mampu dan berupaya membesarkan anak-anak seorang diri. Aku rasa selesa dan rasa bahagia sangat......tak ada lagi orang yang nak sakiti hati ini.....malah...rasa semua orang sekeliling sayang kita. Ramai yang mengambil berat......rakan-rakan.....para pensyarah...turut mengambil berat. Rasa bahagia sangat. Rasa sentiasa disayangi. Rasa seronok pula dengan kehidupan sekarang........tapi sampai bila nak hidup sendirian sebegini??? Mula tertanya pada diri.....

Ermmmm....kadang-kadang terfikir jugak untuk diri ini dimiliki dan memiliki. Ye la...tiba-tiba rasa sunyi dan sepi......mula la....hati jadi tak menentu. Kalo bab calon....usah dikata...nak jadi no1....no 2 atau no 3....buat je pilihan yang mana....hehehe..wah...ramainya. Biasa la....sebab dengan rasa simpati kut...jadi mereka cuba untuk mengisi kekosongan diriku. Tapi bukan lah...aku tak sudi...dan terlalu memilih....cuba rasa serik dan takut masih wujud dalam diri ini. Allah dah pernah memberi kehidupan ku berpasangan....iaitu berkongsi hidup dengan seorang lelaki. Ketika itu ku amat harapkan kebahagiaan...tetapi rupanya kesakitan dan kepedihan yang wujud. Ingin juga beri peluang kepada diri ini buat kali kedua....tapi yang berlegar dikepalaku.....adakah akan muncul kebahagiaan????? Takut sebenarnya......bukan tidak yakin dengan ketentuan Allah. Tapi aku harus betul-betul membuat pilihan yang tepat agar pisang tidak berbuah dua kali. Cuba dan cuba memberi ruang......cuba dan cuba meyakinkan diri bahawa masih ada lelaki yang baik di dunia ini....cuba tidak menghukum semua lelaki adalah sama. Aku cuba adil pada kaum ini. Cuba dan cuba!!
InsyaAllah....aku yakin akan wujud lelaki yang baik di dalam hidupku. Amiin.
Walau bagaimanapun.....kita sebagai hamba Allah dimuka bumi....sentiasa berdoa dan perlu redha serta menerima segala ketentuan dengan hati yang terbuka. Untuk berkata redha memang mudah untuk dilafazkan...tetapi untuk ikhlas meredhakan di dalam hati.....belum tentu kita mampu. Hati ini begitu mudah hancur dan berkecai...tetapi memang payah untuk dicantumkan semula....tak semudah yang disangka.....tak semudah dengan berkata maaf......kerana luka dan parutnya sukar untuk diubati. Oleh itu, jangan kita cuba untuk menyakiti hati orang lain...ini pesanan buat diriku.
 Hanya dengan doa yang dapat ku panjatkan kepada Mu tuhan.
Ya Allah.....
aku adalah insan dan hamba yang lemah.....
kepadaMu ku berdoa.....
Kurniakanlah kepadaku rasa nikmat kebahagiaan di atas muka bumi Mu...
Janganlah..kau uji ku diluar kemampuan ku Ya Allah......
Rahmati la aku.....dan kayakan aku dengan nikmat kasih sayang...
Amiin.

Wednesday, 2 January 2013

SElaMat TaHun BaRu......2013

Pejam celik pejam celik.....hari ni 02.01.2013. Usiaku mula berganjak selangkah ke depan....dari 32tahun sudah menjadi angka 33tahun. Ermmm...alahai....sudah terlebih dewasa kini. Apa pun aku bersyukur kepada Ilahi....masih memberiku kesihatan yang baik dan anak-anak yang sihat dan comel...:) serta mak ayah yang masih sihat. Alhamdulillah......
Setiap insan akan tanamkan azam baru. Ini merupakan budaya masyarakat di dunia...apabila tibanya tahun baru, azam pun mesti baru. Azam yang lama andai tidak tercapai atau belum terlaksana......harus kita cuba capai dan laksanakan pada tahun ini. Anjakan paradigma, buat perubahan untuk dapat yang lebih baik.
Apa azam ku sebenarnya???? Terfikir juga.....tak adala..hebat sangat azam ku.....biasalah...sebagai seorang ibu....aku mohon pada Allah.....supaya beri kesihatan yang baik kepada anak-anak. Lindungilah anak-anakku dari segala bahaya dan bencana walau dimana mereka berada. Untuk diri sendiri...semoga ku terus sihat, sentiasa bersemangat waja...dalam meneruskan hidup....berjaya di dalam bidang yang diceburi...dan dapat tamatkan master dengan keputusan yang cemerlang.... Ada satu lagi azam....hahaha...lawak kalo ku sebutkan disini.....Haish.....Apa pun biarlah rahsia...:)).
Kepada pembaca-pembaca blog...di tahun baru ini....saya doakan kalian sentiasa berjaya di dalam apa jua bidang yang kalian ceburi.....dan menjadi insan yang sentiasa dirahmati Allah. Amiin.....
Kata-kata pujangga yang ingin saya kongsi di sini,

Sesungguhnya hari kelmarin bagaikan mimpi yang telah berlalu dan telah habis waktunya, sedangkan hari esok tinggallah harapan yang indah. Adapun hari ini adalah realiti yang sebenarnya. 

Jangan tujukan pandangan anda ke sudut-sudut yang buruk dari kehidupan ini,
 tetapi tujukanlah kepada sudut-sudutnya yang indah.

Tidak ada musuh yang paling ditakuti oleh wanita selain kegelisahan menghadapi hari tua..

Takut tua..rupanya wanita ni ye??? Termasuklah saya.............apa pun jumpa lagi di lain waktu dan post!!!!

Diakhir Tahun 2012

Wednesday, 19 December 2012

Angkara Siapakah Ini?????

Lihat dan amati satu persatu gambar-gambar di bawah ini.......Apa tujuan si perlaku??? Pening kepala ku memikirkannya.  








Puas aku memikirkan.....angkara siapakah ini. xsemena-mena pasu bunga yang cantik....dimusnahkan...diciptanya lubang yang cantik ditengah-tengah pasu bunga tersebut. Agaknya la tak ada kerja kut si pelakunya!!!. Kejadian ni dah berbulan berlalu...cuma baru ku potretkan di ruangan ini. 
Seterusnya....berlaku lagi kejadian yang kedua. Seawal pagi, aku dengan bersemangat hendak ke opis.....sampai diparkir kereta....aku amat terkejut apabila melihat kereta kelisaku yang comel ini telah  di renjiskan dengan sesuatu. Aik.....apa ni??? Tapak kucing ke??? Aku belum buta lagi.....tapak kucing bukan begini.......aku amati dengan teliti....perasaan takut, marah, geram....mula menyelimuti diri.....akhirnya aku menumpang kereta kawan utk ke opis. Selepas thumb print.....aku pulang semula ke rumah....untuk membelek2 kereta ku. Nak naik takut......benda sihirkah ini??? Untuk apa ya??? Ooo....nak serikan kereta ku yang comot kut!!!! hahahaha......lawak betul la......Ermmmm......tak ada kerja betul orang yang melakukannya..... Apa yang dia kehendaki dari ku yang tak punya apa-apa ini!!!!!!




Apa pun....dengan kejadian-kejadian sebegini.......aku hanya berserah pada Yang Satu. Ya Allah...aku ampun mereka yang ingin mengkhianati aku, aku ampunkan mereka yang ingin menganiayai aku....aku ampunkan mereka yang ingin membuat aku sengsara......Hanya kepada Engkau aku berserah, Ya Allah. Lindungilah hambamu ini. Amiin.

Monday, 17 December 2012

Kembar Tunjuk Perasaan....Ummi Hanya Tersenyum.....

Ketika ku pulang dihujung minggu yang lalu iaitu 13/12/12 yang lalu......ku dapat melihat gelagat anak-anak kembar ku yang sedikit memberontak...protes la...kononnya. Hati kecil ini bertanya.....apa yang anak-anak ini sedang rasakan dan mahukan dari seorang ibu??? Ummi tak berniat nak menjauhkan atau mengasingkan diri ummi dengan anak-anak ummi ini. Ummi terpaksa tinggalkan anak-anak ummi ini di bawah jagaan maktok. 
Wahai anak, ummi minta maaf andai ummi kurang beri tumpuan dan curahan kasih sayang terhadap anak-anak ummi. Ini adalah disebabkan oleh faktor-faktor tertentu yang sukar kita fahami. Ya Allah....berilah anak-anak ini dapat merasakan kasih sayangku walaupun jauh. Sebenarnya......anak-anak ummi adalah anak-anak yang kuat sebab tu kalian diuji. Yakin lah wahai anak.......suatu hari kalian akan menjadi anak yang berjaya di dunia dan di akhirat.  












Ku mulakan cerita ini di malam harinya....ketika aku sedang berehat di kamar tidur....ingin menghilangkan penat memandu kereta selama 2jam setengah.......anak-anak ku datang dengan semangkuk bubur kacang yang ku beli di R&R Gurun.......terus duduk di hadapan pintu bilik.....dan makan di situ bersama-sama. Aku yang ketika sedang baring......terus mulakan bicara....nape abang adik makan kat sini?? Nape tak makan di dapur??? Dengan lantas......si kembar menjawab.....sebab ummi tak mau jaga abang dan adik makan kat dapur. Aku tersentak seketika......oooo....Ya Allah.....rupanya anak-anak ini nakkan perhatian dariku. Bukan ummi tak mahu teman....ummi letih..sayang.....mengantuk sangat-sangat. Mata ini ingin saja tertutup....tapi ku tahan....sebab ingin melihat gelagat anak-anak. Di dalam hati ku berbicara......Maafkan ummi.....ummi sekarang memikul dua tugas......sebagai seorang bapa yang mencari nafkah dan sebagai seorang ibu yang patut membelai dan mencurahkan kasih sayang terhadap anak-anaknya. Apa pun....ummi akan cuba yang terbaik buat anak-anak ummi. Ummi sayang sangat-sangat anak-anak ummi ni. Lantas ku bangun dan duduk bersama-sama.....melayan karenah si kembar ini sehingga kedua-duanya tertidur.

Wednesday, 5 December 2012

Apa yang kau mahukan???

Sejenak ku terfikir.........
Aku rimas dan rasa tidak selesa dengan kehidupan sekarang. Handphone berdering tidak kira waktu....terpapar namamu diskrin....muak untuk aku melihatnya....jelik untuk aku menjawab panggilamu.  Entah la.....rasa tidak berminat untuk bercakap dengan insan yang sudah tiada makna di dalam hidupku. Aku tertanya pada diri ini......Apa lagi niatmu?????? Tidak cukupkah dengan segala seksaan yang telah engkau lakukan terhadap diriku ketika ku menjadi milikmu pada masa dahulu???? Aku ingatkan....setelah terlerainya ikatan sebuah perkahwinan....engkau akan rela melepaskan ku bebas ke mana sahaja tanpa mengganggu diriku lagi. Tapi apa yang kuharapkan tidak sedemikian. Kau masih hadir dan cuba mengganggu hidupku. Setahun lebih kehidupanku telah bebas dari mu.....tapi....kau masih belum rela melepaskan ku dengan sepenuh hatimu. Apa yang engkau mahukan??? Apa yang engkau inginkan??? Tidak puas dengan segala penderitaan yang telah kau ciptakan disepanjang perkahwinan kita sehingga tidak pernah wujud rasa bahagia di dalam hidupku ketika ku menjadi isterimu. Hendak diungkitkan.......rasanya.....tidak perlu untuk ku coretkan di paparan umum ini. Cuma yang ku harapkan darimu......janganlah engkau cuba mengganggu hidupku lagi. Biarkan ku pergi dengan membawa zuriatku, harapan dan cita-citaku serta kehidupanku. Biarkan ku dengan perjalanan hidupku....Aku mohon dan rayu pada dirimu......relakan..ihklaskan diriku dimiliki oleh insan lain yang lebih menghargai kewujudan diriku di dalam hidup mereka. Usahlah engkau berdendam dan menggunakan ilmu-ilmu yang khurafat dan syirik bagi membuatkan ku derita. Ingatlah....pulanglah kepangkuan jalan.....masih belum terlambat untuk bertaubat......terimalah dengan hati yang terbuka dan minda yang waras....yang aku tak akan dan tidak boleh kembali menjadi milikmu. Ini semua di atas segala keterlanjuran lafaz dan keputusan yang telah engkau lakukan. 
Bukakan hati mu.....dan relakan perpisahan kita ini sebagai takdir Ilahi.... Biarkan segala memori yang telah tercipta ditiup sang bayu dan berlalu pergi bersama masa dan waktu. Usah dihitung kesilapan lalu............maafkan diriku andai sudah tiada ruang buat dikau di dalam hidupku.